Afrikka on uutisia enemmän -kampanja haastaa ennakkoluuloja

24.10.2024

Diakonissalaitoksen ja Filantropia ry:n tänään alkava viestintäkampanja tuo esiin suomalaisten ja Afrikan maissa asuvien arjen yhtäläisyyksiä. Tavoitteena on monipuolistaa suomalaisten käsitystä Afrikasta, jota usein leimaavat median korostamat kielteiset käsitykset. Kampanjassa on mukana vaikuttajia Suomesta ja Afrikasta. 

Kooste neljästä kuvasta, joissa näkyy keskiluokkaista arkea eri Afrikan maista.

Afrikka on monille suomalaisille kaukainen manner, johon liittyvät mielikuvat kytkeytyvät usein köyhyyteen ja konflikteihin. Todellisuus on kuitenkin se, että elämä näyttää monesti melko samalta riippumatta siitä, elääkö Addis Abebassa vai Helsingissä. Suurin osa afrikkalaisista aloittaa päivänsä kuten mekin: syömällä aamupalaa, saattamalla lapset kouluun tai päiväkotiin ja menemällä töihin.

Kuntosalit ja supermarketit näyttävät samanlaisilta Nairobissa ja Hakaniemessä. Ihmiset käyvät töissä, syömässä tuttujen kanssa, näkevät unia ja tuntevat samoja tunteita – asuinpaikasta riippumatta.

Arki vain ei ole uutinen – ja Afrikka on enemmän kuin uutisotsikot.

Arkea Afrikassa ja Suomessa

Diakonissalaitos ja Filantropia ry haastoivat suomalaisia somevaikuttajia jakamaan arkeaan Sambiasta, Keniasta ja Etelä-Afrikasta kotoisin olevien vaikuttajien kanssa. Ajatuksena oli tuoda esiin arkielämän yhtäläisyyksiä ja sitä kautta monipuolistaa suomalaisten käsitystä Afrikasta.

Kampanjassa ovat mukana Mia Ehrnrooth, Jenni Puoliväli-Oksala ja Aleksi Kinnunen Suomesta sekä Stu Relatable Sambiasta, Martin Githinji Keniasta ja Eden Myrrh Etelä-Afrikasta. Kampanjavideot ovat nähtävissä kampanjasivulla

Negatiivinen julkisuuskuva tulee kalliiksi

Köyhyys, kuivuus, konfliktit, korruptio – nämä ovat tyypillisiä suomalaisen ja ylipäätään länsimaisen median nostamia uutisotsikoita Saharan eteläpuolisen Afrikan maista. Ei ihme, että suomalaisilla on usein suhteettoman yksipuolinen kuva Afrikan maista, kun median luomaa kuvaa vahvistavat vielä avustusjärjestöjen lahjoittajiin vetoavat kuvat nälkää näkevistä lapsista, savimajoista ja köyhyydestä. Tämäkin on toki todellisuutta, eikä sitä tule vähätellä, mutta Saharan eteläpuolisen Afrikan maiden todellisuus on paljon enemmän ja sekin tulisi tuoda esiin.

The Guardianin tuoreen jutun mukaan negatiivinen julkisuuskuva tulee nimittäin Afrikan maille kalliiksi. Africa Practice -konsulttiyrityksen ja Africa No Filter -järjestön tekemän tutkimuksen mukaan Afrikka menettää vuosittain jopa 3,8 miljardia euroa valtionvelan korkomaksuina, jotka pidetään suhteettoman korkealla tasolla median luoman, riskejä korostavan mielikuvan vuoksi. Tämä luku ei ota huomioon niitä kaikkia länsimaisia investointeja, jotka jäävät tekemättä samasta syystä.

Diakonissalaitoksen ja Filantropia ry:n Partnering for Change -hanke pyrkii monipuolistamaan suomalaisten käsitystä Afrikasta. Afrikka on uutisia enemmän -kampanja on yritys tuoda esiin sitä puolta Afrikan maiden arkitodellisuudesta, jota emme useimmiten näe.

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua: