Diakonissalaitokselle on myönnetty Hyvän mielen työpaikka -tunnustus
14.3.2025
Hyvinvoiva, osaava ja motivoitunut henkilöstö on Diakonissalaitoksen konsernin tärkein voimavara sekä onnistumisen mahdollistaja. ”Olen tunnustuksesta erityisen ylpeä. Se on upea palkinto työstä, jota olemme tehneet edistääksemme mielenterveyttä työyhteisössämme”, Diakonissalaitoksen konsernin henkilöstöjohtaja ja Rinnekotien johtaja Mari Rautiainen sanoo.
Hyvinvoiva, osaava ja motivoitunut henkilöstö on Diakonissalaitoksen konsernin tärkein voimavara sekä onnistumisen mahdollistaja. Konsernille myönnettiin alkuvuodesta 2025 Mieli ry:n Hyvän mielen työpaikka -merkki jo kolmatta kertaa. Tunnustus myönnetään organisaatiolle, joka on sitoutunut kehittämään ja vahvistamaan työntekijöidensä mielenterveystä. Merkin myöntämisperusteissa nostettiin esiin muun muassa mielenterveyden merkityksellisyyden korostamista osana konsernin toimintaa.
”Olen tunnustuksesta erityisen ylpeä. Se on upea palkinto työstä, jota olemme tehneet edistääksemme mielenterveyttä työyhteisössämme”, Diakonissalaitoksen konsernin henkilöstöjohtaja ja Rinnekotien johtaja Mari Rautiainen sanoo.
Mieliystävällinen työpaikka
Diakonissalaitoksen konsernissa on panostettu ja panostetaan vastaisuudessakin erityisesti esihenkilötyöhön. Työn olennaisten painopisteiden tunnistamisen ansiosta esihenkilöille on vapautunut enemmän aikaa työntekijöiden kohtaamiseen.
“Tärkeintä hyvinvoinnin kannalta on arjen sujuvuus työyhteisössä, tähän vaikuttaa merkittävästi oma tiimi sekä esihenkilö. Olennaista on tulla arvostetuksi, kuulluksi ja nähdyksi.”
Hyvinvointiin panostaminen on strateginen valinta. Mielen hyvinvointia tukevat esihenkilön ja kollegoiden aito kiinnostus kuulumisista, nopea reagointi kuormittaviin tilanteisin sekä monikanavainen ulkopuolinen apu, johon kuuluu niin matalan kynnyksen chat-keskustelu kuin psykologin ja tarvittaessa psykiatrin apu. Taloudellisessa ahdingossa työntekijän apuna on taloudenhallinnan tuki ja vapaa-ajan liikkumiseen kannustaa työsuhdepyöräetu.
”Henkilöstön henkinen hyvinvointi ja asiakaskokemus ovat hyvällä tasolla. Näen, että nämä korreloivat keskenään”, Rautiainen toteaa.
Työyhteisöä ja sen toimintaa kehitetään jatkuvasti. Vuosi sitten tehdyssä DEI-auditoinnissa (monimuotoisuus, yhdenvertaisuusuus, osallisuus) selvitettiin työyhteisön kokemuksia monimuotoisuudesta. Tulosten pohjalta aloitettiin mm. suomen kielen koulutukset ja käynnistettiin kohtaamis- ja vuorovaikutustaitoihin liittyvä kehittämisprojekti, jossa painotetaan kulttuuristen seikkojen huomioimista arjessa.
Yhteiset arvot – ihmisarvo, lähimmäisenrakkaus ja vastuullisuus – näkyvät jokapäiväisessä työskentelyssä. Rautiainen tiivistää:
”Henkilöstö on tärkein voimavaramme. Teemme töitä sydän mukana ja empaattisesti asiakkaidemme rinnalla.”
Artikkeli on tehty yhteistyössä HS Digin kanssa, jossa se on julkaistu 11.3.