Työn ja koulutuksen ulkopuolella olevat nuoret tarvitsevat erityistä tukea digitaalisessa arjessa
2.11.2021
Olet luultavasti miettinyt, kuinka nopeasti teknologia kehittyy – kuinka erityisesti viimeiset vuodet koronapandemian hampaissa ovat muokanneet työelämää, opiskelua ja yhteisöllisyyttä. Lähes jokainen työelämässä ja koulutuksessa oleva henkilö on saanut opetella uusia yhteydenpidon ja työn tekemisen tapoja. Olemme tehneet niin kutsutun ”digiloikan”, jonka kyydissä pysyminen on ollut haaste meille kaikille. Vamoksessa vuosina 2021-2023 toteutettu Digistä voimaa -hanke valmensi työn ja koulutuksen ulkopuolella olevia 16–29-vuotiaita nuoria digitaidoissa.
Kuvittele seuraavaksi tilanne, jossa viime vuosien digiloikka ei olisi koskenut sinua. Olisit ollut poissa työ- tai opiskeluelämästä vuosia, ja nyt palannut takaisin. Vanhojen aikojen puhelin, muistikirja ja kynä olisivat poissa ollessasi muuttuneet pilvipalveluiksi, Teams-kokouksiksi ja Trello-boardeiksi. Uudet työnteon tavat olisivat sinulle täysin tuntemattomia, ja niiden opetteluun kuluisi loputtomalta tuntuva määrä aikaa. Vaikka oppisitkin teknologioiden käytön nopeasti, olisi kysymyksiä ja selvitettävää niin paljon, että välillä nolottaisi, kuinka pihalla olet. Uusien sovellusten lisäksi myös työntekoa ohjaavat lait ja ohjeistukset olisivat muuttuneet. Mikä ihmeen EU:n tietosuoja-asetus?
Tällainen tilanne on arkipäivää monelle suomalaiselle. Perhevapaat, sairauslomat ja erilaiset elämäntilanteet aiheuttavat poissaolojaksoja työstä ja opiskelusta. Tällöinkin on jollain tavoin mahdollista pysytellä kehityksessä mukana, kun oma lähipiiri kertoo kokemuksistaan ja pähkäilee uusien haasteiden edessä. Mutta entä jos et tuntisi työelämässä tai koulussa olevia henkilöitä, eikä sinulla olisi tukiverkkoa, joka mahdollistaisi uuden oppimisen edes välillisesti?
Nuorten digitaidot kuntoon
Me Vamoksessa työskentelemme työn ja koulutuksen ulkopuolella olevien nuorten aikuisten parissa. Suurin osa nuoristamme on ollut pitkään poissa työstä ja opiskelusta. Kokemukset lähimenneisyydestä ovat värittyneet muun muassa yksinäisyydellä, viranomaisten kanssa asioinnin haasteilla, työ- ja opiskelupaikkojen hakemisella ilman menestystä sekä henkisen hyvinvoinnin ja riittävän toimeentulon kanssa painimisella. Aikaa tai paikkaa omien digitaalisten taitojen ja tietojen päivittämiselle ei ole ollut. Jo pelkkä työhakemuksen lähettäminen sähköpostilla voi tuottaa niin paljon hankaluuksia, että paikka jää kokonaan hakematta. Nyt on viimeistään aika tarttua tähän ongelmaan.
Digitaidot ovat todella laaja kokonaisuus, jota meistä kenenkään ei ole mahdollista hallita täysin suvereenisti. Joka päivä eteen tulee uutta opeteltavaa, jos uskaltaa ja haluaa etsiä. Silti digitaitoja on mahdollista opetella, itsenäisesti ja tuella.
Nuoremme tarvitsevat tapoja osallistua, keskustella ja pohtia heitä mietityttäviä asioita, tiedonhakutaitoja ja teknologista osaamista ja ymmärrystä. Sosiaali- ja terveys- sekä nuorisoalan ammattilaisten täytyy pystyä tarjoamaan asiakkailleen digitaalisen osaamisen kehittämisen tapoja osana tekemäänsä työtä.
Kuka tahansa voi olla digitaitovalmentaja
Jos olet nuorten parissa työskentelevä ammattilainen ja kauhistuit edellistä kappaletta lukiessasi, niin seuraava lause on sinulle luultavasti helpottava oivallus: olen varma, että nykyisessä työssäsi teet jo huomaamattasi digitaitovalmennusta. Digitaitojen valmentaminen kun ei ole salatiedettä. Se on teknologioiden ja palveluiden käyttöä nuorten kanssa. Se on keskustelua sosiaalisessa mediassa levinneestä uutisesta tai sen miettimistä, miten työhakemuksen esittelyvideo kannattaa toteuttaa. Se on innostamista kokeilemaan uutta sovellusta, jolla voi seurata unenlaatua tai suunnitella parhaan pyöräreitin. Se on keskustelua digitaalisen hyvinvoinnin teemoista, kuten omien rajojen tunnistamisesta nettikeskusteluissa. Se on laskujen maksamista verkkopankissa, sähköisen rikosilmoituksen tekemistä tai opiskelupaikan hakemista Opintopolussa. Jos olet tehnyt näitä asioita yhdessä nuoren kanssa, olet jo digitaitovalmentaja.
Vamoksessa syyskuussa 2021 käynnistynyt Digistä voimaa -hanke tulee seuraavien kahden vuoden aikana valmentamaan työn ja koulutuksen ulkopuolella olevia 16–29-vuotiaita nuoria digitaidoissa sekä tarjoamaan tukeaan ja osaamistaan nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten käyttöön. Pilotoimme ja muotoilemme digitaitovalmennuksia, joita jokaisen kiinnostuneen ammattilaisen on mahdollista hyödyntää omassa työssään. Tarjoamme Digitaitovalmentaja-koulutusta, jonka tarkoituksena on auttaa ammattilaisia tunnistamaan omaa osaamistaan ja tutustuttaa myös uusiin digitaitoteemoihin. Mukana hankkeessa ovat teknologia- ja viestintäalan kumppanimme Solita, Futurice, Drum ja Fujitsu, joiden kanssa luomme uusia tapoja toimia yritysvapaaehtoisena nuorten parissa. Yritysvapaaehtoiset tulevat hankkeen edetessä kouluttamaan ja mentoroimaan niin Vamoksen kuin myös verkostojemme nuoria digitaitovalmennuksen teemoissa.
Digistä voimaa -hankkeen toimintaa järjestetään Helsingissä, Vantaalla, Espoossa ja Lahdessa. Hankkeen rahoittajana toimii Euroopan sosiaalirahasto ESR.
Hanke päättyi 2023. Linkki hanke-sivulle poistettu.
Lisätietoja hanketiimiltä:
Anni vastaa yritysyhteistyöstä.
anni.selin@hdl.fi
puh. 050 4733 875
Kata vastaa nuorille suunnattujen valmennusten muotoilusta ja pilotoinnista.
katriina.raisanen@hdl.fi
puh. 050 3819 614
Mimmi huolehtii hankkeen kokonaisuudesta.
mimmi.makinen-kokkonen@hdl.fi
puh. 050 4734 171
Hannen vastuulla ovat ammattilaisten koulutukset.
Hanne on siirtynyt toisiin tehtäviin maaliskuussa 2023.
Tekstin kirjoittaja Katriina Räisänen työskentelee projektityöntekijänä Digistä voimaa -hankkeessa.